تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس

تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس

درس پژوهی
تفکر انتقادی
دبیران مدارس
اقدام پژوهی
مدل های حضور پژوهش در درون مدرسه
تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس
دانلود مقاله مدیریت
دانلود مقالات ترجمه شده مدیریت آموزشی
دانلود مقالات ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی
بررسی تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس

عنوان انگلیسی:
Effect of lesson study on school teachers’ critical thinking

چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران می باشد . در این پژوهش درس پژوهی به عنوان متغیر مستقل و تفکر انتقادی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است که مهارت¬های تفکر انتقادی شامل 5 مهارت : تفسیری ، ارزشیابی ، استنباطی ، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی می¬باشد روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات آزمایشی است. آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند تا تاثیر متغیر مستقل بر روی متغیر وابسته بررسی گردد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده گردید که اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ 73/0 ارزیابی شد. جامعه ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه ی معلمان زن مقطع راهنمایی دخترانه در نواحی 1 و 4 و 6 مشهد بوده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص¬های آمار توصیفی ،مورد توصیف قرار گرفته و در ادامه با استفاده از آزمون های لون و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل استنباطی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد که درس پژوهی بر مهارت تفسیری دبیران تاثیر نداشته که شاید ناشی از تاثیر عواملی همچون سن ، جنس و سابقه ی کاری باشد ولی بر مهارت های ارزشیابی، استنباطی و استدلال قیاسی و استقرایی دبیران تاثیر داشته است.

کلید واژه ها :
درس پژوهیتفکر انتقادیدبیران مدارس
پیشگفتار در دنیای امروز ، هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست و فعالیت در مدرسه و در امر آموزش ، خود بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است و تربیت انسان های متفکر و خلاق در چهار چوب های گذشته هرگز نمی توانند چنین بستر و موقعیتی را فراهم سازد(شعبانی،23:1387) . اعتلای کیفیت و ثمر بخشی خدمات مدیران و معلمان برای بهبود یادگیری شاگردان در گروی حرفه ای شدن آنهاست . مدیر و معلم حرفه ای کسی است که با آشنایی علمی به کار خود و شناخت علمی و مهارت های عملی ، اقدامات مناسبی برای رشد و شکوفایی استعدادهای فطری دانش آموزان، انجام دهد . (بروس جویس ، مترجم بهرنگی ، 1390 :71). امید است که معلمین کشور ما ، محیط و برنامه ی درسی را طوری فراهم سازند تا زمینه ی رشد دانش آموزان را به عنوان متفکرانی خلاق ، نوآور و عضوی مسئول از جامعه به وجود آورندودر این راستا با همکاری گروهی با دیگر دست اندر کاران امر آموزش ، تجربیات فردی ، عقاید و نظراتشان را برای کار با یکدیگر مورد استفاده قرار دهند.نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم برآن ، با توجه به پیشرفت جوامع ، همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است . به این سبب وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است و دیگر نمی توان با روش های سنتی ، جامعه و افراد آن را به سوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد . (شعبانی ، 1378 : 12 )
فهرست مطالبچكیدهپیشگفتارفرضیات
مدل های حضور پژوهش در درون مدرسهالف – اقدام پژوهی
ب – درس پژوهیج – استفاده از پژوهش های دیگراند – گروههای پژوهشیه – مباحثات موردیدرس پژوهیپیشینه تحقیقروش پژوهشتجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیریفرضیه اولفرضیه دومفرضیه سومفرضیه چهارمفرضیه پنجمبحث و نتیجه گیری کلیمنابع

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد مبانی نظری عملکرد کارکنان دانلود مبانی نظری عملکرد کارکنان پیشینه تحقیق عملکرد کارکنان ادبیات نظری عملکرد کارکنان فصل دوم پایان نامه عملکرد کارکنان مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد کارکنان ادبیات و مبانی نظری…

  • بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی

    بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی ارزیابی عملکرد اقتصادی شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی تاثیر نرخ ارز بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی تاثیر تورم بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی ارزیابی عملکرد اقتصادی در شرکتهای بورس…

  • پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش

    پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع انگيزش و پاداش دانلود رایگان پاورپوینت انگيزش و…

  • بررسی حقوقی شرکت و معاونت در جرم در ایران و تحولات مفهومی آن

    بررسی حقوقی شرکت و معاونت در جرم در ایران و تحولات مفهومی آن شرکت در جرم معاونت در جرم دانلود پایان نامه شرکت در جرم پیشینه شرکت در جرم در ایران تحولات مفهوم شرکت در جرم دانلود پایان نامه رشته…

  • مفهوم قرارداد اختیار معامله

    مفهوم قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست مفهوم قرارداد اختیار معامله تعریف لغوی از قرارداد اختیار معامله  تعریف اصطلاحی از قرارداد اختیار معامله ابزارهای مالی قابل معامله در بورس ایران…

  • درآمیختگی هنر ایرانی با چین

    درآمیختگی هنر ایرانی با چین هنر ایرانی آمیزش هنر ایرانی با چین اشتراکات هنر ایرانی و چینی درآمیختگی هنر ایرانی با چین اتثیر و نفوذ هنرهای ایرانی و اسلامی در شرق دانلود مقالات رشته هنر دانلود مقالات هنر رفتن به…

  • بررسی روشهای تعیین تراوایی و مقایسه نتایج با تراوایی مغزه

    بررسی روشهای تعیین تراوایی و مقایسه نتایج با تراوایی مغزه دانلود پایان نامه تخمین تراوایی تراوایی مغزه روشهای تعیین تراوایی خصوصیات پتروفیزیکی سنگ مخزن بررسی روشهای تعیین تراوایی و مقایسه نتایج با تراوایی مغزه تخمین تراوایی با داده های لاگهای…

  • گزارش کارآموزی رشته معماری با عنوان طراحی معماری به سبک شرق آسیا

    گزارش کارآموزی رشته معماری با عنوان طراحی معماری به سبک شرق آسیا معماری روند طراحی معماری طراحی معماری سازه معماری به شیوه شرق آسیا گزارش کارآموزی رشته معماری طراحی معماری به سبک شرق آسیا خرید گزارش کارآموزی رشته معماری فروش…

  • داده کاوی،مدل سازی داده ها و مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها

    داده کاوی،مدل سازی داده ها و مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها داده کاوی اکتشاف دانش مدل سازی داده ها فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها داده کاوی،مدل سازی داده ها و مراحل فرایند کشف دانش از…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانلود مبانی نظری رویکردهای یادگیری پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری ادبیات نظری رویکردهای یادگیری فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری ادبیات و مبانی…