مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی
دانلود مبانی نظری خودکارآمدی
مبانی نظری اهمال کاری
مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان
رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی
تاثیر خودکارآمدی تحصیلی بر اهمال کاری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

 

 

 

 

 

 

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان است. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. از میان مدارس پسرانه دوره دبیرستان شهرستان قاینات از طریق نمونه‌گیری دردسترس دو مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی 30 نفر که نمره بالایی در اهمال کاری تحصیلی گرفتند در ‌دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه 15 نفر است). آموزش خودکارآمدی به مدت 10 جلسه در مورد گروه اول اجرا شد، گروه کنترل در لیست انتظار بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه‌وتحلیل شدند. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که بین گروه‌های موردمطالعه در اهمال کاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). یافته‌ها نشان دادند آموزش خودکارآمدی در کاهش اهمال کاری تحصیلی مؤثر است.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

خودکارآمدی

اهمال کاری تحصیلی

 

 

 

 

مقدمه 

یکی از اهداف مهم آموزش‌وپرورش ایجاد زمینه برای رشد همه‌جانبه فرد و تربیت انسان‌های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. ازآنجا ‌که دانش‌آموزان به‌عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، در دستیابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند، توجه به این قشر از جامعه ازلحاظ آموزشی و تربیتی، باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می‌گردد. بااین‌وجود از کل دانش‌آموزانی که وارد سیستم آموزش‌وپرورش می‌شوند، تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و در این عرصه موفق گردند و عملکرد تحصیلی  خوبی از خود نشان دهند. یکی از عوامل بسیار مهم و اثرگذار در عوامل تحصیلی دانش‌آموزان عوامل روان‌شناختی آنان است (میکائیلی ، افروز و قلی زاده ، 1391). ازجمله ویژگی‌های روان‌شناختی مهمی که عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اهمال کاری  است(مطیعی ،حیدری،صادقی ، 1392).

 

واژه انگلیسیprocrastination در فارسی معادل تعلل، اهمال کاری، سهل انگاری و به تعویق انداختن کارهاست (الیس و نال ، 1997؛ ترجمه فرجاد،1382). اهمال کاری اغلب به عنوان تأخیر غیر منطقی رفتار مورد بررسی قرار می گیرد (کنوس ، 2000،به نقل ازاستیل ، 2007). همچنین بالکیس و دورو  (2007) اهمال کاری را به عنوان فروگذاری از انجام وظایف و مسئولیتها در یک شکل و اندازه و زمان به موقع و مورد انتظار، علیرغم اجتناب پذیر بودن و توانایی فرد جهت انجام آن و آگاهی از پیامدهای ناخوشایند طفره رفتن از انجام مسئولیت‌ها تعریف می کنند. اهمال کاری باتوجه به پیچیدگی و مولفه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری آن تظاهرات گوناگونی دارد. ازجمله اهمال کاری در تصمیم گیری، اهمال کاری روان رنجورانه، اهمال کاری وسواس- اجباری، اهمال کاری تحصیلی، اهمال کاری عمومی یا کلی،که متداولترین شکل آن در دوران نوجوانی و جوانی اهمال کاری تحصیلی است (سولومون و راثبلوم ، 1984؛ جوکار، 1386).

 

ارتباط اهمال کاری با اضطراب، خودکارآمدی وعزت نفس پائین در پژوهش‌‌های مختلفی به تأیید رسیده است(جانسون  و بلوم  ، 1995). از سوی دیگر محققان از این اظهارنظر که اجتناب یک انگیزه اصلی برای اهمال کاری است حمایت می‌کنند. افرادی که در توانایی حل مسأله با مشکل مواجه هستند ، در برابر تكالیف  چالش انگیزی كه فراتر از منابع  در دسترس شان است و یا تكالیف ملال‌آور با شیوه‌ای هیجانی  و به صورت مضطربانه برخورد می‌كنند و برای اجتناب از این هیجان ناخوشایند، ازموقعیت‌‌های مستلزم رویارویی با مسأله اجتناب می‌کنند(فراری و دایز  مورالز  ، 2007).

 

محیط‌‌های آموزشی (مدرسه و دانشگاه) ، دانش آموزان و دانشجویان را با منابع متغیر و مختلفی از فشارهای تحصیلی مواجه می کنند. از جمله اینکه دانش آموزان را از این نظر که توانایی‌‌هایشان  برای درگیری با چالش‌‌ها و تكالیف مورد یادگیری در یک زمان محدود و در مقایسه و رقابت با دیگران مورد ارزیابی قرار می گیرد تحت فشار قرار می دهد. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد که هنوز تعداد زیادی از دانش آموزان و حتی در سطوح بالای تحصیلی دانشجویان ممکن است مهارت‌‌های لازم جهت مواجهه با چنین  شرایط چالش برانگیزی را دریافت نکرده باشند (الكساندر و انوگبازی ، 2007).

 

آموزش خودکارآمدی تحصیلی از اهداف مهم آموزشی و تربیتی است،که از طریق آن می توان افراد را برای مقابله با چالشها و شرایط متغیر آموزشی آماده کرد، فقدان این مهارت‌‌ها به عنوان مانعی بر پیشرفت تحصیلی، می تواند عزت نفس و ادراک خودکارآمدی افراد را نیز در مواجهه با شرایط فوق متاثر، منجر به اضطراب و به دنبال آن اجتناب از انجام وظایف مورد انتظار شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب  

اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه

 

فصل دوم ادبیات پژوهش

مقدمه  11

مفهوم اهمالکاری 12

انواع اهمالکاری 13

علل اهمالکاری 15

اهمالکاری به عنوان یک اختلال شخصیتی19

بررسی اهمالکاری به عنوان یک ویژگی شخصیتی . 24

پیشایندهای اهمالکاری. 28

پیامدهای اهمالکاری. 29

سبک‌‌های مقابله ای اهمالکاری 34

خودکارآمدی 37

تعاریف خودکارآمدی. 39

خودکارآمدی تحصیلی. 40

منابع اطلاعاتی خودکارآمدی 42

ابعاد خودکارآمدی 43

عوامل موثر بر خودکارآمدی 44

راهبردهای بهبود خودکارآمدی 44

پیشینه پژوهش. 45

 

 

منابع و مآخذ

منابع فارسی  

منابع لاتین  

 

 

چکیده انگلیسی  

صفحه عنوان انگلیسی

 

 

 

فهرست نمودارها  و شکل‌ها

نمودار 1-2. شرایط افزایش  دهنده احتمال بروز اهمال کاری  26

نمودار2-2.  مدل استیل از علل اهمال کاری  تحصیلی. 27

نمودار 3-2. اهمال کاری  و باورهای شناختی ناکارآمد. 36

 

 

 

 

 

 

 

 

  • بررسی تولید و پردازش تصویر دیجیتال و ارتباط آنها با جهان فیزیکی پیرامون ما

    بررسی تولید و پردازش تصویر دیجیتال و ارتباط آنها با جهان فیزیکی پیرامون ما ویژگیهای تصویر دانلود پایان نامه پردازش تصویر دیجیتال الگوریتم‌های کامپیوتری پردازش تصویر دانلود پایان نامه رشته گرافیک دانلود پایان نامه گرافیک رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های تحلیل تکنیکال

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های تحلیل تکنیکال مبانی نظری استراتژی های تحلیل تکنیکال دانلود مبانی نظری استراتژی های تحلیل تکنیکال پیشینه تحقیق استراتژی های تحلیل تکنیکال ادبیات نظری استراتژی های تحلیل تکنیکال فصل دوم پایان نامه استراتژی های…

  • دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان

    دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان ارزیابی عملکرد اهداف سازمانی کارآیی و اثربخشی دانلود مقالات رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دانلود مقالات مدیریت دانلود مقالات مدیریتی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت دستورالعلمل ارزیابی عملکرد…

  • ماهیت و نحوه اجرای انبارداری در کارخانجات

    ماهیت و نحوه اجرای انبارداری در کارخانجات انبارداری در کارخانه اصول مدیریت انبار در کارخانجات اصول انبارداری در کارخانجات اصول انبارداری و مدیریت در کارخانجات دانلود پایان نامه انبارداری دانلود پایان نامه انبارداری در کارخانه دانلود پایان نامه رشته حسابداری…

  • بررسی و تحلیل جلوه های خداشناسی در آثار سعدی با تاکید بر صفات خدا

    بررسی و تحلیل جلوه های خداشناسی در آثار سعدی با تاکید بر صفات خدا خداشناسی سعدی خداشناسی در آثار سعدی صفات خدا در بوستان و گلستان خداشناسی سعدی با تكیه بر صفات الهی خداشناسی در گلستان و بوستان بررسی و…

  • تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و روشها

    تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و روشها تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و روشها تامین اهداف سازمانی تجزیه و تحلیل سیستم اصلاح و بهبود در وضع سازمان دانلود پایان نامه مدیریت دانلود پایان نامه رشته مدیریت رفتن به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در صنعت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در صنعت مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت پیشینه تحقیق مدیریت دانش در صنعت ادبیات نظری مدیریت دانش در صنعت فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش…

  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملی ایلام

    مبانی نظری ارزیابی ارتباط مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملی ایلام مطالبات معوق مطالبات معوق بانک مطالبات معوق بانک ملی مدیریت ریسک اعتباری رابطه مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک اعتبارسنجی مشتریان بانک ارتباط مدیریت ریسک اعتباری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی مبانی نظری سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 3 مبانی نظری اختلال اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اختلال اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اختلال اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی…