مبانی نظری رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی

مبانی نظری رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی

رضایت شغلی
حفظ منابع انسانی
ویژگی های رضایت شغلی
دانلود مبانی نظری حفظ منابع انسانی
دانلود مبانی نظری رضایت شغلی
مبانی نظری رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی
دانلود فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی
دانلود فصل دوم پایان نامه حفظ منابع انسانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

مبانی نظری رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی

 

 

 

مقدمه

عامل نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بقای سازمانها مطرح  می باشد. بنابراین شناخت نیازها، انگیزه ها، تمایلات، عوامل رضایت و عدم رضایت کارکنان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح، راهبردهای مناسب و برنامه های مؤثر ضروری می باشد. رضایت شغلی، یک حس مثبت و مطبوع و پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی، منعکس کنندة جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارکنان می شود. لوك  معتقد است رضایتمندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزشهای مهم شغلی را فراهم می آورد. بنابراین فرد زمانی به طور مؤثر سازمان را در جهت رسیدن به اهداف آن یاری می رساند که ابتدا از شغل و حرفه خود راضی و خشنود باشد و نیز به کاری بپردازد که به آن علاقه مند است(فروغی و خرازی، 2008). دیدگاه ها و مفهوم ساز یهای متعدد و گاه متناقضی دربارة تعریف رضایت شغلی شکل گرفته و توسعه یافته است. برخی از صاحبنظران همچون هرزبرگ رضایت شغلی را دارای دو بعد دانسته اند. یک بعد عوامل و شرایطی است که فقدان آ نها فقط موجب عدم رضایت می گردد؛

 

مانند طرز تلقی و برداشت کارکنان، شیوة اداره امور، خط مشی های سازمان، ماهیت و میزان سرپرستی، امنیت کاری، سطح حقوق و دستمزد. هرزبرگ این موارد را عوامل بهداشتی یا عوامل بقاء می نامد و معتقد است که نبود این عوامل ممکن است چنان کارمندان را دچار عدم رضایت سازد که سازمان را ترك کرده و موجودیت آن را به مخاطره اندازد. بعد دوم، عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه هستند که وجود آ نها موجب انگیزش و رضایت افراد و فقدان آ نها باعث عدم رضایت ضعیفی می گردد. به نظر هرزبرگ عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه عبارتست از موفّقیت کاری، شناخت و قدردانی از افراد و کار آنها، پیشرفت و توسعه شغلی، رشد فردی و ماهیت کار و وظایف محوله(ازدمیر ، 2009). وودمن و هلریجل  نیز در بحث عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، به عواملی چون صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی اشاره می کنند. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی از نظر کورمن 4 شامل: عوامل درون محتوایی، عوامل زمینه بیرونی و ماهیت کار است(شامعی، اصفهانی و اصغری، 1390). رضایت شغلی موجب افزایش بهره وری و تعهد فرد در سازمان، تضمین کنندة سلامت جسمانی و ذهنی فرد و همچنین موجب افزایش روحیه فرد می گردد و برخی از پیامد های عدم رضایت شغلی شامل، عملکرد ضعیف، غیبت، نقل و انتقال، تأخیر در کار و ترك خدمت است (موحدی و همکاران، 1391).

 

 

 

کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

حفظ منابع انسانی

ویژگی های رضایت شغلی

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف مدیریت 2

مدیریت منابع انسانى و عملكرد مدیر پرسنل 4

اهداف مدیریت منابع انسانى 5

وظایف مدیریت منابع انسانى 5

وظایف اجرایى مدیریت منابع انسانى 6

برنامه ریزى نیروى انسانى، كارمندیابى و گزینش 6

آموزش و توسعه نیروى انسانى 7

نظام جبران خدمات و انگیزه 7

نظام ارزیابى عملكرد 8

پرورش زندگى شغلى 8

ایمنى و سلامتى روانى و جسمى 8

بهبود ارتباطات منابع انسانى 9

تحقیقات منابع انسانى 9

2-3-5- نگهداشت نیروی انسانی 10

تعریف نگهداشت نیروی انسانی 10

ابعاد و مؤلفه هاى نگهداشت منابع انسانی: 11

عوامل موثر بر نگهداشت منابع انسانی: 12

الف) ابعاد نگهداشت منابع انسانی: 13

رضایت شغلی  کارکنان 15

تعاریف مختلف از  رضایت شغلی 16

اهمیت رضایت شغلی: 18

ابعاد رضایت شغلی : 19

1-4)نظریه كورمن 20

2 – نظریه گروه مرجع 21

3 – نظریه روابط انسانی 21

3) نظریه‌ی نقش: صص101-100) 22

3-4) نظریه پارسون : 22

4-4) نظریه تفاوت 23

5-4) نظریه انگیزشی – بهداشتی هرزبرگ: 23

شكل 1- دو دیدگاه رضایت شغلی 25

شكل   طبقه بندی افرادی که در سازمان کار می کنند (میرسپاسی 1371 – ص 384) 29

شكل 3-  رابطه بین رضایت با عملكرد (كاركرد) 30

منابع و مآخذ 31

منابع انگلیسی 36

 

 

 

 

  • ارزیابی و سنجش کارایی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

    ارزیابی و سنجش کارایی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پایان نامه ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی…

  • بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر ارزیابی مصرف کنندگان از تعمیم برند

    بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر ارزیابی مصرف کنندگان از تعمیم برند ارزش ویژه برند محصولات لبنی پگاه ارزش ویژه برند در محصولات لبنی پگاه رابطه ارزش ویژه برند با تعمیم برند بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر ارزیابی از…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات مبانی نظری تبلیغات دانلود مبانی نظری تبلیغات پیشینه تحقیق تبلیغات ادبیات نظری تبلیغات فصل دوم پایان نامه تبلیغات مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات ادبیات و مبانی نظری تبلیغات رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • شرایط اساسی اعتبار و ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله و نحوه خاتمه آن

    شرایط اساسی اعتبار و ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله و نحوه خاتمه آن پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله خاتمه قرارداد اختیار معامله روابط طرفین قرارداد اختیار معامله ضمانت…

  • كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان

    كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان دانلود پایان نامه رشته مدیریت كیفیت خدمات سازمانهای خدماتی از دیدگاه مشتریان مدل های ارزیابی کیفیت خدمات کیفیت خدمات شرکت سهامی بیمه ایران دانلود پایان نامه مدیریت خرید پایان نامه رشته مدیریت تاریخچه…

  • حل و فصل اختلافات بین المللی و نهاد داوری

    حل و فصل اختلافات بین المللی و نهاد داوری اختلافات بین المللى حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللى روش هاى سیاسى حل و فصل اختلافات بین المللى نهادهای داوری در حقوق بین الملل جایگاه داوری در حل و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی ادبیات نظری یادگیری سازمانی فصل دوم پایان نامه یادگیری سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی ادبیات و مبانی…

  • قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی

    قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی داوریهای بین‌المللی قانون ماهوی حاکم قانون حاکم بر ماهیت اختلاف دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوقی دانلود مقاله قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی دانلود مقالات ارشد…

  • پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی

    پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی پرسشنامه مدیریت هزینه پرسشنامه ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه عملکرد مدیریت پروژه پرسشنامه رابطه ابعاد مدیریت هزینه با عملکرد مدیریت پروژه رفتن…

  • گزارش كار آموزی رشته نقشه كشی معماری با عنوان فناوری نانو در صنعت ساختمان

    گزارش كار آموزی رشته نقشه كشی معماری با عنوان فناوری نانو در صنعت ساختمان تاریخچه نانو فناوری نانو فناوری نانو در صنعت ساختمان کاربرد مواد نانو ساختار در صنعت بتن نانو تکنولوژی چیست؟ دانلود گزارش كار آموزی رشته نقشه كشی…