مبانی نظری عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

مبانی نظری عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

مبانی نظری انگیزش
مبانی نظری انگیزش کارکنان
عوامل انگیزشی کارکنان
نظریه های محتوایی انگیزش
نظریه های فرآیندی انگیزش
مبانی نظری عوامل موثر بر انگیزش کارکنان
عوامل موثر در انگیزش کارکنان
عوامل محتوایی موثر بر انگیزش کارکنان
عوامل فرایندی موثر بر انگیزش کارکنان

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

 

 

 

 

 

چکیده:

هدف کلی از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزش کارکنان ستادی دانشگاه شیراز بود. جامعه تحقیق شامل کلیه‌ کارکنان حوزه ستادی دانشگاه شیراز در سال 90-1389 به تعداد 1044 نفر بود. از این تعداد، 254 نفر مقیاس پژوهش را تکمیل و عودت نمودند. که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ساده، 278 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس محقق ساخته عوامل انگیزشی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی توزیع و جمع‌آوری شد. نتایج حاصل از آزمون تی وابسته نشان داد که عوامل محتوایی و فرایندی به طور یکسان در انگیزش کارکنان مؤثرند. همچنین نتایج به دست  آمده از تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که عوامل محتوایی مؤثر در انگیزش کارکنان به ترتیب عبارتند از: عوامل انگیزش ـ سلامت، تئوری z، سلسله مراتب نیازها، نیازهای سه گانه و عزت نفس. عوامل فرایندی مؤثر در انگیزش کارکنان نیز به ترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به اسناد، برابری، ارزش – انتظار، تعیین هدف، تقویت، یادگیری و ارزیابی شناختی. همین آزمون نشان داد جنسیت، سابقه کاری و تحصیلات در تأثیر عوامل محتوایی و فرایندی بر انگیزش کارکنان نقشی ندارند.

 

 

 

 

کلید واژه ها: انگیزش، عوامل محتوایی، عوامل فرایندی، منابع انسانی،  دانشگاه شیراز.

 

 

 

 

 

 

مهمترین عوامل محتوایی مؤثر در انگیزش کارکنان ستادی دانشگاه شیراز به ترتیب عبارتند از عوامل مربوط به انگیزش – سلامت، تئوری z، سلسله مراتب نیازها، نیازهای سه گانه، و عزت نفس. اگرجه تفاوت میزان اهمیت (تأثیر) عوامل یادشده متفاوت بوده است معهذا می توان گفت همه عوامل مؤثر بوده اند. همین نکته نیز درباره عوامل فرایندی مؤثر بر انگیزش کارکنان قلمرو تحقیق صادق است. عوامل فرایندی مؤثر بر انگیزش کارکنان ستادی دانشگاه شیراز به ترتیب عبارتند از عوامل مربوط به اسناد، برابری، ارزش – انتظار، تعیین هدف، تقویت، یادگیری اجتماعی و ارزیابی شناختی. 

 

در این حوزه نیز اگرچه میزان اهمیت (تأثیر) عوامل متفاوت بوده است ولی همه عوامل مؤثر بوده اند. جالب است که یکی دیگر از یافته های این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان تأثیر مجموعه عوامل محتوایی و فرایندی بر انگیزش کارکنان ستادی دانشگاه وجود ندارد. مجموعه این یافته ها ما را به این سوی رهنمون می سازد که انگیزش کارکنان ماهیتی برآیندی دارد که عوامل متعددی به طور همزمان می توانند آن را موجب شوند. لذا لازم است مدیران دانشگاه از ترکیب عوامل مختلف محتوایی و فرایندی – متناسب با موقعیت – برای انگیزش افراد استفاده نمایند.

 

      از دیگر یافته های پژوهش این است که عوامل جمعیت شناختی مانند جنسیت، سابقه کاری و تحصیلات تأثیری بر انگیزش کارکنان ندارند. بنابراین مجموعه عوامل محتوایی و فرایندی انگیزش را می توان درمورد کارکنان زن ومرد، کارکنان با سابقه کاری متفاوت و کارکنان با سطوح تحصیلی مختلف به طور یکسان به کار برد. 

        البته از آنجا که عوامل انگیزشی کار می تواند در دوره های مختلف بنا به شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی (خواسته های شغلی کارکنان)، متفاوت باشند، باید برنامه ریزی ها در جهت پیشبرد اهداف سازمانی و ارتقای بهره وری با توجه به این مسأله انجام شود. این مهم خود مستلزم شناخت دقیق عوامل انگیزشی در هر برهه از زمان است. در ضمن نزدیک تر نمودن دیدگاه مدیران به نیازها و شرایط واقعی کارکنان می تواند موجب پرهیز از اصرار مدیران بر اجرای الگوهای انگیزشی ثابت و کم اثر شود. لذا لازم است وضعیت انگیزشی کارکنان و نیز اثربخشی اقدامات انگیزشی مدیران به طور مستمر ارزیابی شود.

 

     با توجه به یافته های این پژوهش، مسؤولین امر باید به اهمیت عوامل مؤثر در ایجاد انگیزش کارکنان در دانشگاه توجه بیشتری نموده و درصدد پرورش استعدادهای خلاق، از طریق فراهم نمودن محیط مناسب توأم با امنیت شغلی و آرامش خاطر و امکانات لازم باشند تا کارکنان بتوانند در محیط کاری مناسب به فعالیت بپردازند. در این راستا، توجه به رفع مشكلات اقتصادی، استخدامی و شرایط محیط كار و ایجاد تنوع در شغل و قدردانیئبه موقع از آنها در فضایی عادلانه موجبات انگیزش آنان را فراهم نمایند تا از ركود و سستی آنان پیشگیری به عمل آید.

 

 

 

فهرست مطالب

ارزیابی عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزش کارکنان ستادی دانشگاه شیراز

 

فصل دوم: پیشینه‌ی پژوهش

مقدمه   24

2-1- مبانی نظری پژوهش  25

2-1-1-نظریه های محتوایی 27 

نظریه‌های محتوایی انگیزش  

– نظریه انگیزش- بهداشت     

 2- نظریه X و Y 

– نظریه وجود- ارتباط- رشد   

 4- نظریه نیازهای سه گانه مک کللند   

– نظریه سلسله مراتب نیازها 

– نظریه Z 

 7- نظریه عزت نفس 

شکل شماره (1): چهار خرده نظام نظریه عزت نفس

2-2- 1- نظریه های فرایندی انگیزش  

1- نظریه ارزش انتظار   

 نظریه های فرایندی شامل نظریه هایی از قبیل زیر است:

2- نظریه برابری 

3- نظریه تعیین هدف    

– نظریه اسناد         

– نظریه یادگیری اجتماعی 

6- نظریه ارزیابی شناختی 

7- نظریه تقویت   

        2-2-1- نظریه های فرایندی  33

        2-3-1- جمع بندی39

2-2- پیشینه‌ی پژوهشی  40

2-2-1- تحقیقات خارج از کشور  40

2-2-2- تحقیقات داخل کشور 42

2-2-3- جمع بندی پژوهش‌های پیشین  44

 

 

فهرست منابع و ماخذ

منابع فارسی 

منابع انگلیسی 

 

 

 

 

 

  • مدل های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین

    مدل های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین توانمندسازهای زنجیره تأمین مدل های ارزیابی عملکرد توانمندسازهای زنجیره تأمین مدل های ارزیابی عملکرد  ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایان نامه ارزیابی عملکرد زنجیره تامین ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین مدل…

  • جرایم و بزهکاری اطفال و نوجوانان در ترکیه و بررسی علل آنها

    جرایم و بزهکاری اطفال و نوجوانان در ترکیه و بررسی علل آنها عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال در ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه مهمترین جرایم اطفال و عوامل آنها در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی مبانی نظری خودكارآمدی تحصيلى ادبیات نظری خودكارآمدی تحصيلى چارچوب نظری خودكارآمدی تحصيلى فصل دوم پایان نامه خودكارآمدی تحصيلى دانلود مبانی نظری خودكارآمدی تحصيلى پیشینه خودكارآمدی تحصيلى پیشینه تحقیق خودكارآمدی تحصيلى پیشینه داخلی خودكارآمدی…

  • رژیم حقوقی دریای خزر

    رژیم حقوقی دریای خزر دانلود مقاله رژیم حقوقی دریای خزر حقوق دریاها چند مكانیسم مناسب برای شراكت منابع نفتی وغیر نفتی دریای خزر سهم ایران از دریای خزر كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • ماهیت حقوقی معاملات با حق استرداد در نظام حقوقی ایران

    ماهیت حقوقی معاملات با حق استرداد در نظام حقوقی ایران پایان نامه معاملات با حق استرداد ماهیت معاملات با حق استرداد ارکان معاملات با حق استرداد آثار معامله با حق استرداد اوصاف حقوقی معاملات با حق استرداد معاملات با حق…

  • ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده CNG

    ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده CNG ارزیابی ریسک ایستگاه ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی CNG ارزیابی ریسک ایستگاه CNG تحلیل ریسک در ایستگاه های سوخت رسانی CNG ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی…

  • بررسی مقایسه ای جایگاه مدیریت دانش

    بررسی مقایسه ای جایگاه مدیریت دانش جایگاه عملکرد مدیریتی مدیرستاد مدیرصف ویژگیهای دموگرافی تجزیه و تحلیل داده مدیریت دانش جایگاه مدیریت دانش مدیران ناجا دانلود مقاله مدیریت دانلود مقالات ترجمه شده مدیریت دانلود مقالات ترجمه شده رشته مدیریت رفتن به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیر و مدیریت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیر و مدیریت مبانی نظری مدیر و مدیریت دانلود مبانی نظری مدیر و مدیریت دانلود پیشینه تحقیق مدیر و مدیریت پیشینه تحقیق مدیر و مدیریت ادبیات نظری مدیر و مدیریت فصل دوم پایان نامه مدیر…

  • پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی با عنوان كارایی ارزشی در تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)

    پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی با عنوان كارایی ارزشی در تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) كارایی ارزشی تصمیم گیرنده(DM) تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) اندازه گیری كارایی واحدهای تصمیم گیرنده دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی كارایی ارزشی…

  • ارتباط

    ارتباط ارتباط هدف نهایی ارتباط اهمیت ارتباط عناصر تشکیل دهنده ارتباط فرستنده پیام گیرنده پیام کانالهای ارتباطی الگوی فرایند ارتباطات عناصر اصلی ارتباط انواع كانال های ارتباطی عناصر كلامی ارتباط عناصر غیر كلامی ارتباط انواع پیامهای غیر کلامی گوش دادن…