مبانی نظری ویژگیهای شغلی

مبانی نظری ویژگیهای شغلی

مبانی نظری ویژگیهای شغلی
دانلود مبانی نظری ویژگیهای شغلی
پیشینه تحقیق ویژگیهای شغلی
ادبیات نظری ویژگیهای شغلی
فصل دوم پایان نامه ویژگیهای شغلی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگیهای شغلی
ادبیات و مبانی نظری ویژگیهای شغلی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت

مبانی نظری ویژگیهای شغلی

 

 

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

مقدمه

     كارآیی و توسعه (Development) هر سازمان تا حد زیادی به كاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. هر قدر كه شركت‌ها و سازمان‌ها، بزرگتر می‌شوند بالطبع به مشكلات این نیروی عظیم نیز اضافه می‌شود. مدیران در ارتباط با مسائل گوناگون سعی در كنترل مداوم كاركنان خود دارند. تصور مدیران این است كه وقتی شخصی در یك محل استخدام می‌شود باید تمام شرایط آن سازمان را بپذیرد. بعضی از مدیران بر روی این مسئله كه رضایت كاركنان را می‌توان از طریق پاداش و ترغیب به انجام کار افزایش داد پافشاری می‌كنند. 

 

شاید تصور مدیران این است كه كاركنان، زیردستان آنها هستند و باید فرامین آنها را بپذیرند. اگرچه امروزه به دلیل اینكه كاركنان در زیر فشار مالی زیادی به سر می‌برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسائل اقتصادی كار است، ولی به تدریج كاركنان علاقه‌مند به انجام كارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در كار خود هستند، تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. تعهد سازمانی یك نگرش مهم شغلی و سازمانی است. تحولات اخیر در حیطه كیفیت و كاربرد اهمیت تعهد سازمانی و تأثیر آن عملكرد بر ترك شغل و غیبت افزوده است.

از طرف دیگر، علاقه‌مندی به داشتن نگرش‌هایی كه با كار و سازمان ارتباط دارد، اهمیت یافته است. از جمله این نگر‌شها عبارتند از: رضایت شغلی، وابستگی شغلی و تعهد سازمانی.

 

مدل ویژگی های شغلی است که در این بخش نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی را عنوان کرده، مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی را به تفصیل توضیح داده ایم، سپس توان انگیزشی شغل را مورد بررسی قرار داده و در آخر اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی را عنوان کرده ایم.

 

ویژگی های شغل 

پیش درآمد نگرش ویژگی های شغل مطالعات ترنر و لارنس بود. آنها به منظور سنجش واكنش كاركنان در برابر شغل های مختلف  یك پروژه بزرگ را به مورد اجرا گذاردند. ایشان عقیده داشتند كه كاركنان شغل های پیچیده و پر تلاش را به شغل های یكنواخت و كسالت آور ترجیح می دهند و معتقدند كه پیچیدگی شغل، رضایت و حضور كاركنان را به دنبال خواهد داشت (مورهد گریفین،1382 :199).

ویژگی های شغل اشاره به چگونگی فعالیت ها، وظایف، تكالیف و ابعاد مختلف یك شغل دارد. بعضی از مشاغل، متعارف و جاری هستند زیرا فعالیت های آنها یك دست شده و تكراری می باشند و بعضی دیگر غیر معمول؛ بعضی ها نیاز به مهارت های گوناگون دارند و بعضی دیگر میدان عملی محدود؛ بعضی ها كارمند را با واداشتن به تبعیت دقیق از روند ها خسته می كنند و بعضی دیگر به كارمندان  آزادی عمل برای انجام دادن كار به میل خود می دهند. بعضی از كارها زمانی بیشترین توفیق  را به همراه دارند كه به وسیله گروهی از كارمندان به صورت جمعی صورت بگیرند  و بعضی دیگر به وسیله افرادی كه در اصل مستقلاً كار می كنند.

 

 نظریه های مرتبط با ویژگی های شغل

راه یا شیوه ای كه كارها درهم آمیخته می شود تا مشاغل فردی به وجود آید بر عملكرد  و رضایت شغلی كاركنان اثر می گذارد. در این بخش در زمینه ویژگی های شغل تئوری هایی را مطرح می كنیم.

 

مدل خصوصیات ویژه شغل 

در این شیوه از طراحی شغل یك سری خصوصیاتی در شغل مانند تنوّع در وظایف، استقلال و اختیار كافی در انجام شغل، روابط متقابل با سایر مشاغل و مسئولیت و مهارت كافی در شغل می تواند موجب انگیزش شاغلین گردد. در مطالعه دیگری به خصوصیاتی از قبیل  احساس هویت در كار، وجود بازخورد در شغل ها، ارتباط كافی و صمیمانه با سایرین، تنوّع در شغل، استقلال و اختیار اشاره شده و وجود این گونه از عوامل در شغل موجد انگیزش شناخته شده اند.

 

این مدل مشخص می كند چگونه می توان  شغل ها را طراحی مجدد كرد كه كاركنان خود و شغل خود را مهم بدانند و به عبارتی احساس اهمیت كنند (طوسی راد، 1381).

بطور مشخص این مدل بر این نظر تاكید دارد كه غنی كردن عناصر معین مشاغل در تغییر حالات روانی افراد موثر بوده و اثر بخشی فعالیت آنان را افزایش دهد. لازم بذكر است كه این مدل برای تشریح رفتار افرادی موثر است كه از درجه نیاز بالایی برای رشد و توسعه كاری برخوردار می باشند. بر اساس این مدل هر شغل را می توان بر حسب پنج بعد اساسی یا هسته ای تشریح كرد این پنج بعد عبارتند از :

تنوّع  مهارت، هویت تكلیف یا وظیفه، اهمیّت تكلیف، استقلال در كار و بازخورد. 

 

تئوری ویژگی های شغلی 

در رشته رفتار سازمانی، این واقعیت ها از چشم پژوهشگران پنهان نمانده است. آنها تئوری ویژگی های شغلی را ارایه كرده اند تا بتوانند ویژگی های شغل ها، تركیب این ویژگی ها در یكدیگر و رابطه ویژگی های شغلی با انگیزه كاركنان، رضایت شغلی و عملكرد آنان را شناسایی ومعرفی كنند(رابینز، 1383، 926 ).

 هاكمن با همكاری الدهام و با استفاده از نتایج مربوط به مطالعات تفاوت های فردی، تئوری ویژگی های شغل را ارائه داد. از نظر هاكمن و الدهام  حالات روانی حساس  هسته اصلی تئوری را تشكیل می دهند. به عقیده آنها حالات مزبور نشان دهنده چگونگی واكنش فرد نسبت به وظیفه خود تحت تاثیر ویژگی های شغل می باشد. آنها حالات روانی حساس را به شرح زیر تعریف كرده اند:

 

1. معنی دار بودن كار :

2. پذیرش مسئولیت نتایج كار : 

3. آگاهی از نتایج5:

 

 

 

 

فهرست مطالب

ویژگی های شغلی:

نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی 

     مدل خصوصیات ویژه شغل 

     تئوری ویژگی های شغل 

     نظریه ویژگی های ضروری شغل 

     الگوی ویژگی های شغلی 

طراحی مجدد مشخصه های شغل 

ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی 

مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی 

     با معنی تلقی نمودن کار 

      احساس مسئولیت 

     آگاهی از نتایج انجام کار 

توان انگیزشی شغل یا  MPS 

عوامل و عناصر تعدیل کننده

     دانش و مهارت 

     شدت نیاز به رشد

     رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل

نتایج وپیامدهای طراحی مجدد شغل 

     اثر بخشی کار 

     کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت 

اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی 

  ترکیب وظایف

     تشکیل واحد های طبیعی کار1

     برقراری ارتباط با ارباب رجوع یا مشتری

     گسترش عمودی مشاغل

     باز نمودن کانالهای بازخورد

منابع تحقیق

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

شکل 2-5: نتایج توان انگیزشی شغل بعنوان تابعی از مهارت و دانش کارکنان92

شکل 2-6: اثر تعدیل کنندگی شدت نیاز به رشد94

شکل 2-7: روابط موجود بین رضایت ناشی از عوامل زمینه ای شغل و شدت نیاز به رشد97

شکل 2-8: مدل مشخصه های شغلی هاکمن و الدهام99

شکل 2-9: مدل کامل مشخصه های شغلی105

شکل 2-10: مدل مفهومی تعهد سازمانی و ویژگی های شغلی106

 

 

  • پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

    پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال یادگیری الکترونیکی فرآیندهای مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی پروپوزال تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی تاثیر فرآیندهای مدیریت…

  • مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی

    مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سدهای خاکی با داده کاوی بکارگیری داده کاوی در پیش بینی تراوش…

  • بررسی اقدامات تامینی و تربیتی در قانون مجازات اسلامی جدید و قدیم

    بررسی اقدامات تامینی و تربیتی در قانون مجازات اسلامی جدید و قدیم اقدامات تامینی و تربیتی اقدامات تامینی و تربیتی در قانون مجازات اسلامی جدید اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان تحقیق در مورد اقدامات تامینی و تربیتی ماهیت…

  • ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران در نیمه اول برنامه پنجم توسعه

    ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران در نیمه اول برنامه پنجم توسعه ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران برنامه پنجم توسعه دانلود پایان نامه نفتی دانلود پایان نامه رشته نفت ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران ارزیابی عملکرد شرکت گاز…

  • مبانی نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی در معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا

    مبانی نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی در معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا مدیریت استراتژیک مدیریت استراتژیک منابع انسانی مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان ناجا مبانی نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی مبانی نظری مدیریت…

  • توسعه راهکارهای امنیتی در بانکداری الکترونیکی

    توسعه راهکارهای امنیتی در بانکداری الکترونیکی پول الکترونیکی بانکداری الکترونیکی سیستم یکپارچه بانکداری الکترونیکی زیرساخت های بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیک دانلود مقالات رشته مدیریت دانلود مقالات مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه…

  • دانلود پاورپوینت بررسی کایزن (وظایف مدیریتی)

    دانلود پاورپوینت بررسی کایزن (وظایف مدیریتی) دانلود پاورپوینت بررسی کایزن (وظایف مدیریتی) رفتن به سایت اصلی  دانلود پاورپوینت بررسی کایزن (وظایف مدیریتی) این فایل در قالب فرمت Power Point قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی…

  • بررسی شخص و شخصیت انسان از دیگاه اسلام

    بررسی شخص و شخصیت انسان از دیگاه اسلام بررسی شخص و شخصیت انسان دانلود تحقیق شخصیت انسان دانلود تحقیق کرامت انسانی در اسلام نحوه شکل گیری شخص آدم نحوه شکل گیری شخصیت آدم بررسی شخصیت انسان از دیدگاه اسلام رفتن…

  • پاورپوینت مديريت خودشيفته

    پاورپوینت مديريت خودشيفته پاورپوینت مديريت خودشيفته مديريت خودشيفته تحقیق مديريت خودشيفته مديريت خودشيفتگی خودشیفته نارسيسم خودشيفتگي(خودايده آلي ،Narcissus Super Ego) صفات مديران خودشيفته اثرات صفت خودشيفتگي مديردرسازمان راه حلهاي غلبه بر نارسيسم رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع…

  • بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

    بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن دانلود پایان نامه نقاشی کودک نقاشی کودکان کار فرآیند نقاشی کودک دانلود پایان نامه تصویرگری کودکان کار بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن دانلود…